Mihail Genoiu: „Și dacă am da pieţele la privaţi, care ar fi problema?”

genoiu-interviu

Viceprimarul cu atribuţii de primar interimar, Mihail Genoiu, a vorbit, într-un interviu acordat Jurnalul Olteniei, despre eventuala privatizare a pieţelor din subordinea SC Pieţe şi Târguri Craiova SRL, dar şi despre o eventuală desfiinţare a Târgului Municipal, care la ora actuală nu are un regulament de funcţionare. Genoiu a spus că pieţele ar putea fi preluate de către primărie pentru modernizare şi apoi date înapoi la societatea care le administrează. Acesta a spus, totodată, că nu este „amfitrionul supermarketurilor”, aşa cum deseori se aude prin târg, dar şi că nu e nimic greşit în privatizare. „Ne-am propus să naţionalizăm?”, a mai spus acesta.

 

Va fi desfiinţat Târgul Municipal din Craiova?

Zvonurile sunt celebre în Craiova, au fost, o să fie în continuare. Nu au nicio legătură cu realitatea vizavi de pieţe. Într-adevăr, este o distorsionare a discuţiilor care sunt pe seama târgului şi a pieţelor din Craiova. Tot ceea ce a fost vreodată în discuţie, atât la pieţe, cât şi la târg, nu a fost decât vizavi de creşterea calităţii şi legalităţii activităţii din cele două părţi enumerate. Dacă ne referim la târg, am avut chiar în cursul zilei de luni o discuţie cu conducerea de la SC Pieţe SRL, conducerea adjunctă, directorul tehnic, economic, de dezvoltare, cu reprezentantul Partidei Romilor din Craiova. A fost la discuţie şi secretarul primăriei, a fost şi directorul Direcţiei Patrimoniu, arhitectul şef, şi am pus pe masă ideea de dezvoltare şi felul în care se va dezvolta târgul din Craiova. Ideea a fost una singură: parcela pe care Direcţia de Patrimoniu a dat-o în folosinţă la SC Pieţe SRL şi pe care se desfăşoară, actualmente, activitatea târgului, este autorizată şi are autorizaţie de funcţionare de la ISU, fără niciun fel de amenajare. Din discuţiile avute cu ISU, orice amenajare care apare din momentul acesta face ca, dacă ea este fără o documentaţie şi fără o autorizare prealabilă, să ridice acea autorizaţie. Între timp, Direcţia Patrimoniu a predat alte două parcele către SC Pieţe SRL, urmând ca pe cele două parcele să extindă târgul şi singura discuţie care a fost cu cei despre care v-am spus a fost în sensul de a stabili paşii care trebuie făcuţi pentru ca totul să fie făcut foarte corect şi foarte legal. În speţă, arhitecta şefă le-a spus că trebuie să existe un proiect, că faza următoare trebuie să fie o documentaţie pentru autorizaţia de construcţie, cu tot ceea ce se doreşte. Autorizaţia şi proiectul trebuie să fie elaborate în funcţie de necesităţile şi ceea ce solicită comercianţii din târg şi cum vor ei să vadă structurarea lui pe categorii de activităţi, unde să fie alimentaţie publică, unde să fie mărfuri, eu ştiu, partea de animale, pentru că s-a pus în discuţie şi mutarea a ce mai este la ora asta în Piaţa Chiriac. Deci, o gândire foarte frumoasă a târgului, unde să existe un flux de circulaţie, să se intre pe o parte şi să se iasă pe alta, cu parcare, cu toată funcţionalitatea acestui târg. Bineînţeles, următorul pas este depunerea documentaţiei la ISU şi obţinerea autorizaţiei de incendiu, după care pentru acele chioşcuri, tarabe, indiferent ce sunt, să se obţină autorizaţie pentru fiecare, pentru că procedura va fi asemănătoare cu cea de la pieţe, dar pe planul stabilit şi pe autorizaţia generală stabilită de la început, pe care să fie sigur că există autorizaţie de pompieri. Acestea au fost lucrurile pe care le-am discutat şi aceştia sunt paşii pe care îi vedem în privinţa dezvoltării târgului, de afară, în aşa fel încât să dispară şi disconfortul cetăţenilor din strada Gerota şi de la blocuri, unde se parchează maşini pe toate aleile, să existe o circulaţie corespunzătoare. Vă aduceţi aminte cât de mare era disconfortul pe strada Caracal, când nu ştiai pe unde intri cu maşina şi pe unde mai ieşi, pentru că rămâi blocat.

„Suma pe care primăria o încasează de la firma care a concesionat terenul este mult mai mare decât aportul care venea vreodată de la SC Pieţe SRL”

Se vorbea şi despre privatizarea mai multor pieţe din oraş, concesionarea lor către privaţi.

Știţi că, la un moment dat, a fost vorba despre o concesionare. Două amplasamente au fost predate către Primăria Craiova, luate din administraţia SC Pieţe SRL. Era vorba despre Piaţa 1 Mai şi despre Piaţa Orizont. la Piaţa 1 Mai a fost, într-adevăr concesionat terenul. Nu pot să neg faptul că suma pe care primăria o încasează drept concesiune de la firma care a concesionat terenul este mult mai mare decât aportul care venea vreodată de la SC Pieţe SRL, ca o cotă din profit, aşa cum este stabilit în statutul societăţii…

A durat şi foarte mult până să fie gata această piaţă.

…Până să fie gata, tocmai pentru că, la această piaţă, proiectarea şi execuţia s-au derulat exact pe tot ce înseamnă legalitate: cu autorizaţie de construire, cu avize, cu pompieri, cu respectarea tuturor normelor şi condiţiilor impuse. Ea este, după părerea mea, o piaţă cu o funcţionalitate aşa cum ar trebui să fie toate şi aşa cum ar trebui să fie şi cele coordonate de SC Pieţe SRL.

Acum, întorcându-mă la târg, au Pieţele bani să facă aşa ceva pentru acel amplasament?

Asta a fost problema. Pentru târg, cheltuielile nu sunt mari. De fapt, cred că mobilul discuţiei tocmai ăsta a fost: dacă rămâne terenul la SC Pieţe – şi a fost discuţia şi este în continuare şi pentru târg, şi pentru pieţe – şi derulează ei toată investiţia sau, dacă nu au capacitatea financiară, rămâne la Direcţia Patrimoniu, se fac investiţiile de către primărie prin această direcţie, după care se dau înapoi în administrare cu altă cotă de redevenţă la SC Pieţe SRL, dar deja amenajate. În privinţa târgului, conducerea SC Pieţe a considerat că au sursele financiare necesare să deruleze ei toate aceste lucruri, pentru că acolo, fiind vorba despre construcţii provizorii şi marea parte a chioşcurilor care sunt executate şi construite de către posesorii terenului pe care îl vor licita nu reprezintă cheltuieli foarte mari. A rămas să analizeze ei şi să avem discuţii ulterioare vizavi de felul în care vor fi modernizate celelalte pieţe din Craiova, pentru că acolo costurile sunt ceva mai mari.

„Pieţele sunt departe de a fi nişte pieţe moderne”

Sunt şi multe pieţe.

Dar este lucru cert că pieţele din Craiova trebuie modernizate. Inclusiv Piaţa Centrală. Ele sunt departe de a fi nişte pieţe moderne. În acest sens, trebuie să se întâmple ceva, să luăm piaţă cu piaţă, şi să vedem cum putem să le modernizăm. Dacă SC Pieţe poate să–şi asume modernizarea lor etapizată – există şi un proiect cu Piaţa Gării care nu a mai fost continuat tot din lipsa surselor de finanţare – dacă nu, avem şi o altă posibilitate: în momentele când contractele expiră, să fie cedat terenul către primărie, să se facă investiţia respectivă cu proiect cu tot şi să fie transmisă după aceea, din nou, în administrarea SC Pieţe SRL cu dotările respective şi cu altă cotă de redevenţă în funcţie de valoarea pieţei amenajate. Însă, tot ceea ce am spus şi spun în continuare, nu fac niciun rabat la acest lucru, că pieţele trebuie să fie modernizare. Condiţiile de la ora aceasta din pieţe, faptul că într-o zi cu ger, toată marfa îngheaţă, că într-o zi cu caniculă, toată marfa se strică, nu pot să mai existe în condiţiile unui comerţ modern, iar ideea că eu aş fi amfitrionul supermarketurilor şi al pieţelor e departe de mine. Eu am fost întotdeauna un luptător împotriva acestui tip de comerţ, este tipul de comerţ despre care am spus dintotdeauna că a distrus ce este românesc, autohton, micii comercianţi, firmele româneşti şi niciodată nu am susţinut acest tip de comerţ.

Să înţelegem că pieţe pot trece la primărie pentru modernizare, după care date înapoi la SC Pieţe, dar târgul rămâne la societate.

Târgul rămâne la pieţe, ei îl vor dezvolta, aşa cum am stabilit pe paşii legali care trebuie făcuţi. Toţi sunt de acord că nimeni nu vrea să aibă probleme şi totul trebuie să fie făcut foarte corect şi foarte legal. În privinţa pieţelor, am mai ridicat o problemă – şi a rămas în studiu – de a identifica şi alte terenuri ale primăriei, dacă există pe raza oraşului Craiova, şi de a construi şi alte pieţe. Am constatat că numărul lor este foarte mic şi necesităţile sunt mult mai mari.

Ca taxe în Târgul Municipal, se plăteşte în continuare jumătate din cât se plătea atunci când târgul era pe strada Caracal.

Atunci când a avut loc incendiul la târgul de pe strada Caracal şi s-a transferat în această zonă, comercianţii au avut amenajări plăcute, a fost un incident neplăcut şi care a transmis un disconfort tuturor. Iniţial se stabilise şi o cotă de despăgubire, legală, care se putea acorda, dar la care s-a renunţat, şi am stabilit ca, o perioadă, taxa să fie la jumătate pentru a-şi recupera şi ei pagube. Mulţi au avut marfă care s-a deteriorat, a luat foc, şi din acest motiv s-a stabilit ca plata să fie la jumătate. Oricum, prin felul în care noi coordonăm activitatea, atât cea din pieţe, cât şi cea din târg, scopul nostru nu este de a crea un profit senzaţional în firmele în care primăria este acţionar, ci de a crea cadrul acela civilizat, corect, ca producătorii şi comercianţii de pe raza municipiului Craiova şi a judeţului să îşi desfăşoare activitatea.

O duc pieţele mai prost din punct de vedere financiar fără târgul de pe strada Caracal?

Nu am făcut o analiză, o să solicit o analiză la SC Pieţe vizavi de…

Adică bănuiesc că taxele acestea la jumătate, clienţii care nu mai sunt atât de mulţi, taxa de parcare care nu mai există, ca pe Caracal…

La clienţi să ştiţi că am o reţinere, nu cred că sunt mai puţini, nici clienţi, nici comercianţi, ba cred că sunt chiar mai mulţi. Oricum, târgul este mult mai aerisit. Să ştiţi că eu mă duc frecvent în târg, duminica, foarte discret, nu mă vede multă lume, decât cei care mă cunosc foarte bine, şi condiţiile sunt mult mai bune decât pe strada Caracal, şi e mult mai aerisit.

Târgul de pe Caracal, „de la început, nu fusese gândit corect”

Plus că e asfaltat.

Exact. Nu mai e acel disconfort, cu maşinile celor cu marfă, maşinile celor care aduceau marfă, maşinile celor care vizitau, treceau printre tarabe, printre mese. Era o nebunie pentru că, de la început, nu fusese gândit corect. Tocmai acesta este lucrul pe care îl solicit aici, orice dezvoltare să fie făcută pe un plan de sistematizare, pe o dezvoltare inteligentă şi să aibă de la început continuitate şi o mobilitate a circulaţiei.

Legat de conducerea de la Pieţe, aţi discutat cu vreunul dintre directorii adjuncţi? Care va veni la conducere?

Nu. Discuţia a fost cu toţi directorii adjuncţi. De fapt, eu nu am avut nicio discuţie pe vreo temă contradictorie nici cu fostul director de la SC Pieţe. Singura discuţie avută a fost una în care am prevăzut această întâlnire, să discutăm ce avem de făcut ca pieţele să arate bine. Oricum, este o activitate care este în subordinea colegului meu, Adi Cosman (viceprimar – n.r.), şi tot ce stabilim, acum, el va coordona. Însă, gradul de exigenţă va creşte şi va fi mult mai mare faţă de această activitate pe care, poate, de multe ori am neglijat-o. Am avut mai multe lucruri importate, proiecte europene, străzi, bulevarde şi aşa mai departe, parcări, dar cred că a venit vremea să ne uităm şi înspre acest comerţ. Una peste alta, vreau să menţionez şi să întăresc acest lucru: pieţe moderne înseamnă lupta şi competiţia cu supermarketurile, nu să abandonăm noi pieţele şi să dăm terenul la supermarketuri. Inclusiv problema terenului pieţelor este o mare problemă, şi dacă ar fi să zici, la un moment dat, că una dintre pieţe vreau să o transform sau să dau terenul. Păi, toate pieţele, exceptând Piaţa Centrală, au terenul încurcat. La piaţa din Brazdă, doar unde sunt mesele, este terenul primăriei. Restul ştiţi că este retrocedat. Piaţa Veche, la fel. Piaţa din Valea Roşie, nu mai vorbim, că este o amestecătură de terenuri private şi terenuri ale domeniului public. Piaţa de la Gară, în momentul în care i-ai da-o unei societăţi să o administreze sau să creeze o piaţă acolo, primul lucru de care se va lovi sunt parcările, pentru că procentul de ocupare al terenului cu construcţii trebuie să fie fantastic de mare ca să poţi să şi construieşti, să şi parchezi. Niciuna din pieţe nu este proprie pentru altceva decât pentru ceea ce este în momentul acesta. După ce că terenul acela care este mic şi încurcat, trebuie eficientizat la maxim.

Lămuriţi-ne cu acel regulament de funcţionare al târgului, s-a spus că primăria nu a vrut să îl introducă pe ordinea de zi, să îl aprobe… Care e procedura, mai exact?

Este o altă exagerare şi o altă chestie neînţeleasă. Probabil ea a apărut în presă datorită unor zvonuri care au venit de undeva, poate chiar din interior, de la Pieţe sau din primărie. Nu are nicio legătură primăria cu regulamentul de funcţionare al pieţelor şi al târgului. SC Pieţe SRL este o societate comercială, cu răspundere limitată, cu consiliu de administraţie. Regulamentul este apanajul acestui consiliu de administraţie, ei trebuie să–şi desfăşoare toată procedura, de la dezbaterea publică a regulamentului şi până la aprobarea lui în consiliul de administraţie. Obligaţia primăriei este de a-şi delega un reprezentant care să voteze sau nu, depinde de punctul de vedere pe care îl are, în consiliul de administraţie, care este deja desemnat.

„Și dacă le-am da la privaţi, care ar fi problema? Vrem să naţionalizăm, ne-am propus să naţionalizăm?”

Am auzit că regulamentul va fi supus dezbaterii în curând.

Regulamentul va fi urcat pe site-ul Pieţelor, pentru că a fost o confuzie, la un moment dat, pe care am descâlcit-o, am scos-o de unde stătea încurcată. Nu ştiu dacă faptul că am reuşit să scoatem la lumină această încurcătură a creat atâtea suspiciuni, ce se întâmplă, dăm pieţele la privaţi. De parcă ne-am întoarce înapoi la comunism. Și dacă le-am da la privaţi, care ar fi problema? Vrem să naţionalizăm, ne-am propus să naţionalizăm? A fost o neînţelegere în sensul că cei de la Pieţe au înaintat regulamentul către Direcţia Patrimoniu, spre analiză consultativă. Cei de la direcţie au făcut observaţiile şi aici s-au încurcat ei şi nu s-a ştiut dacă îl dau înapoi să şi-l promoveze cei de la Pieţe sau… A fost o chestie tulbure până la un moment dat, până s-au limpezit lucrurile. SC Pieţe nu este o regie a primăriei şi a consiliului local, este o societate comercială. Deci, raporturile sunt total clarificate, regulamentul a fost dat înapoi, cu observaţiile din punct de vedere al unui specialist, al unui om care a făcut mai multe regulamente. Dar acum sunt clare lucrurile şi cei de la Pieţe au înţeles, ei îşi fac dezbaterea publică, ei şi-l aprobă şi, cât de curând, vor avea acest regulament. Eu vreau să vorbim la anul pe vremea asta şi să vedem cât de mult au evoluat şi cât de bine au început să arate, şi pieţele, şi târgul.

happy wheels